KONSEP KEMAHIRAN BELAJAR


KONSEP KEMAHIRAN BELAJAR


    Setiap proses pembelajaran bertujuan untuk mendapatkan ilmu yang dicari untuk pelbagai kegunaan sama ada pada masa kini atau pada masa hadapan. Proses pembelajaran yang tidak efektif akan menyebabkan pembaziran masa dan kualiti pembelajaran. Dengan itu, kemahiran belajar perlu diterapkan supaya proses pembelajaran mencapai tujuan dan hasil yang berkualiti. Kemahiran belajar ditakrifkan sebagai keupayaan, kecekapan atau kebolehan yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar untuk membolehkannya mengumpul, memproses dan merumus maklumat secara kendiri dan seterusnya menuju ke arah pembelajaran seumur hidup.


       Menurut Sabri Samad (2003), kemahiran belajar ialah prinsip, teori umum, dan kaedah tertentu yang mampu melipatgandakan keberkesanan belajar. Menurut Harold Pashler (2009) dalam buku learning styles: concepts and evidence berpendapat bahawa kemahiran belajar  bermaksud cara yang paling efektif bagi pelajar belajar. Cara belajar yang berkesan sebenarnya merupakan satu kombinasi berbagai strategi dan kemahiran belajar. Setiap cara dan kemahiran adalah berguna dan sesuai dengan konteks, suasana, masa dan tempat yang tertentu. Kemahiran Belajar juga ditafsirkan sebagai kaedah sistematik dan teratur untuk memperoleh dan memproses maklumat.

Kemahiran belajar termasuk :

💨     Kemahiran mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber
💨     Kemahiran memproses maklumat
💨     Kemahiran menyampaikan maklumat

Pada abad ke 21, kemahiran belajar disebut sebagai 4C iaitu :

💨    Pemikiran kritis (crictice)
💨    Pemikiran kreatif (creative)
💨    Kemahiran berkomunikasi (communication)
💨    Kemahiran berkolaborisasi (collaboration)




                                                      KONSEP KEMAHIRAN BELAJAR
                                                            Oleh: Muhammad Akmal




         Pada zaman dahulu lagi sehinggalah zaman sekarang, setiap daripada insan yang dilahirkan di dunia ini pasti akan diberikan pendidikan sama ada secara formal atau tidak formal. Contoh bagi pendidikan formal ialah pembelajaran di sekolah atau universiti manakala contoh bagi pendidikan yang tidak formal ialah pembelajaran yang berlaku di dalam rumah seperti ibu atau bapa yang mengajar anaknya cara untuk berkomunikasi atau berjalan. Perkara yang membezakan setiap insan dalam pembelajaran ialah kualiti pembelajaran mereka dan cara pembelajaran mereka. Tetapi tidak semua yang melalui proses pembelajaran dapat mengaplikasikannya didalam kehidupan sepenuhnya.

       Sebahagian manusia tidak menerapkan kemahiran belajar ketika proses pembelajaran mengakibatkan mereka sukar untuk mengaplikasikannya dan menggunakannya didalam kehidupan. Oleh itu, setiap insan hendaklah menerapkan kemahiran belajar iaitu teknik, cara, prinsip dan kaedah yang digunakan untuk mencapai tujuan dan hasil yang berkualiti. Kemahiran belajar ditakrifkan sebagai keupayaan, kecekapan atau kebolehan yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar untuk membolehkannya mengumpul, memproses dan merumus maklumat secara kendiri dan seterusnya menuju ke arah pembelajaran seumur hidup. Proses pembelajaran yang tidak efektif akan menyebabkan pembaziran masa dan kualiti pembelajaran. Sedia kita tahu bahawa cara belajar yang berkesan sebenarnya merupakan satu kombinasi berbagai strategi dan kemahiran belajar.

       Setelah melakukan kajian, saya dapati terdapat empat pendapat tentang konsep kemahiran belajar iaitu menghafal, membuat latihan, mendapatkan maklumat dan membuat rujukan. Dengan menggabungkan kesemua kaedah tersebut, hasil pembelajaran akan lebih berkualiti. Sesetengah proses pembelajaran hanya memerlukan seseorang untuk menghafal manakala terdapat juga proses pembelajaran yang memerlukan seseorang untuk melakukan latihan. Proses menghafal ialah mengingati sesuatu maklumat tanpa perlu merujuk kepada sesuatu bahan dan kebiasaannya sering digunakan oleh pelajar yang akan menghadapi peperiksaan. Proses melatih tubi atau membuat latihan pula ialah proses merumus dan membuat membuat kesimpulan untuk memahirkan diri didalam sesuatu perkara.

     Terdapat pelbagai kelebihan jika kemahiran belajar ini diterapkan didalam proses pembelajaran antaranya ialah sesuatu ilmu itu dapat diaplikasikan didalam kehidupan dengan cara yang betul. Selain itu, sesuatu maklumat itu juga dapat kekal didalam ingatan pada jangka masa yang panjang jika proses penghafalannya dilakukan dengan kaedah yang betul. Seterusnya, memupuk minat dan amalan suka belajar dan sentiasa meningkatkan pengetahuan dan daya intelek sepanjang hayat. Disamping itu, ia dapat melatih pelajar mengumpul maklumat dengan cekap serta melatih pelajar memproses maklumat dengan berkesan. Kemahiran belajar ini dapat diterapkan didalam kehidupan seharian sama ada di sekolah atau di luar sekolah. Pelajar juga akan memahami sesuatu maklumat dengan lebih mendalam jika kaedah yang betul digunakan dalam proses pembelajaran. Oleh itu, perkara ini dapat menghasilkan output yang berkualiti.

       Kesimpulannya, setiap proses pembelajaran hendaklah diterapkan kemahiran belajar supaya tidak berlaku sebarang pembaziran tenaga dan masa. Oleh itu, adalah satu keperluan bagi setiap insan untuk mengenal pasti kaedah pembelajaran yang efektif terhadap diri mereka supaya berlakunya proses pembelajaran yang sistematik dan berkualiti.

Comments

Popular posts from this blog

Pembelajaran Regulasi Kendiri (Self-Regulated Reading)

PERSEKITARAN PEMBELAJARAN DI IPG